Panasztételi eljárás
Az eladó leírása: WESTWARD Trading s.r.o., Bratislava I. kerületi bíróság kereskedelmi nyilvántartása, Sro szakasz, vl. nem. 61286/B. Székhely: Seberíniho 5705/4B, 821 03 Bratislava – Ružinov városrész, SR. Cégazonosító: 45259186, ÁFA azonosító: 2022912111, ÁFA azonosító: SK2022912111. Ügyvezető igazgató: Peter Turčaník
Email: info@madeformen.sk
Tel. kontakt: +421918 477 851
Levelezési cím (üzletek): Seberíniho 4/B, 821 03 Bratislava - Ružinov városrész, Szlovák Köztársaság.
Felügyeleti hatóság: SOI Inspectorate for the Bratislava Region, Prievozská 32, P. O. BOX 5, 820 07, Bratislava, SR
1.
Ez a panaszkezelési eljárás az Általános Szerződési Feltételeket követi és kiegészíti, amelyek az áruk weboldalon található e-áruházban történő értékesítését szabályozzák, és leírja az eladó és a vevő közötti együttműködést az áruk esetleges hibáival, azok alkalmazásával és az azokból eredő követelésekkel kapcsolatban. A fenti rendelkezések nem vonatkoznak a vevőre, aki nem fogyasztó, hanem olyan személy, aki üzleti célra vásárol árut, és nem természetes személyek személyes fogyasztására; az áruk hibáiért való felelősséget ebben az esetben a Kereskedelmi Törvénykönyv 422. §-ának és azt követő szakaszainak rendelkezései szabályozzák. A vevő minden olyan természetes vagy jogi személy, aki az eladó weboldalán keresztül megrendelést teljesített és elküldött, (e-mailben) értesítést kapott a megrendelés kézhezvételéről, és kifizette a vételárat. A vevő az a személy is, aki telefonon vagy e-mailben küldött megrendelést adott le, és e-mailben megerősítette az eladó árajánlatának elfogadását, valamint megerősítette, hogy megismerkedett ezekkel az Általános Szerződési Feltételekkel.
2.
A fogyasztó az a természetes személy, aki fogyasztói szerződés megkötésekor és teljesítésekor nem üzleti tevékenysége, munkaviszonya vagy szakmája körében jár el. Jelen szerződési feltételek alkalmazásában a fogyasztó az a természetes személy – nem vállalkozó. A fogyasztóvédelemről szóló 250/2007. sz. törvény 2014. május 1-jén hatályba lépett módosítása (a távollévők között kötött szerződés vagy az eladó üzlethelyiségén kívül kötött szerződés alapján történő áruértékesítés vagy szolgáltatásnyújtás során a fogyasztóvédelemről, valamint egyes törvények módosításáról szóló 102/2014. sz. törvény) kizárta a fogyasztó fogalmából azokat a jogi személyeket, akik személyes használatra vagy háztartásuk tagjainak használatára vásárolnak termékeket vagy vesznek igénybe szolgáltatásokat. A fogyasztó nem minősül vállalati ügyfélnek, azaz olyan ügyfélnek, aki egy vállalat számára vásárol árut (rendeléskor feltünteti cégjegyzékszámát, adószámát vagy áfaszámát). A vállalati ügyfelek nem jogosultak indoklás nélkül visszaküldeni az árut, és 14 napon belül nem állhatnak el a szerződéstől. Az ilyen vevő és az eladó közötti kapcsolatot nem a Polgári Törvénykönyv, hanem a Kereskedelmi Törvénykönyv szabályozza. Azok a természetes személyek, akik szakmájuk ellátásához vásárolnak árut, szintén nem fogyasztók.
3.
Az Eladó azt javasolja, hogy a Vevő a megrendelés előtt ismerkedjen meg a panaszkezelési eljárással és az általános szerződési feltételekkel. Az Eladótól történő megrendeléssel a Vevő megerősíti, hogy ismeri a fent említett panaszkezelési eljárás és az általános szerződési feltételek tartalmát.
4.
Az Eladó a fogyasztói panaszokat a Szlovák Köztársaság jogszabályaival, különösen a módosított 250/2007. sz. törvényrel, a Szlovák Köztársaság Polgári Törvénykönyvével és az alkalmazandó jogszabályokkal összhangban kezeli.
5.
Az eladó a vásárlás előtt tájékoztatja az eladót az áru hibáiért való felelősségéről (a Polgári Törvénykönyv 622-624. §-a szerint), a panaszok, panaszok és javaslatok benyújtásának és kezelésének eljárásáról, arról, hogy hová lehet panaszt benyújtani, különösen akkor, ha a panaszkezelés helye eltér a vállalkozás vagy telephely székhelyétől, valamint a garanciális javítások elvégzéséről (hivatalos szervizek stb.).
6.
Az eladó minden megvásárolt termékről vásárlási bizonylatot (számlát) állít ki vásárlás igazolására. Amennyiben nem állít ki külön jótállási jegyet, a vonatkozó vásárlási bizonylat (a továbbiakban: „jótállási jegy”) szolgál jótállási jegyként.
7.
Jótállási időszak fogyasztók számára: A polgári jog alapján vásárolt összes áru esetében a jótállási időszak alapértelmezés szerint 24 hónap a Szlovák Köztársaság jogszabályaival összhangban, kivéve, ha a Szlovák Köztársaság jogszabályai bizonyos árutípusokra rövidebb időszakot írnak elő. Ha az eladott árun, annak csomagolásán vagy a hozzá tartozó használati utasításban használati időszak van feltüntetve, a jótállási időszak nem ér véget ezen időszak lejárta előtt. A jótállási időszak az áru fogyasztó általi átvételének napján kezdődik. Az eladó meghosszabbíthatja a törvényes időszakot. A kiterjesztett jótállási időszak hossza mindig a jótállási jegyen szerepel. Hacsak a jótállási jegyen más jótállási időszak nincs feltüntetve, a 24 hónapos időszak az irányadó. A jótállási időszak a törvényes időszakból (24 hónap) és adott esetben egy meghosszabbított időszakból áll.
A törvényes jótállási időszakon belül a reklamációkat a 40/1964. sz. Polgári Törvénykönyv 619-627. §-a szabályozza, figyelembe véve ezeket a reklamációs eljárásokat. (Hosszabbított időszak esetén a reklamációkat kizárólag ezek az eljárások szabályozzák.)
8.
Használt termék jótállási ideje: Használt termék esetében a vevő és az eladó megállapodhat rövidebb, de legalább 12 hónapos jótállási időben. A hibából vagy hiányosságból adódóan alacsonyabb áron eladott áruk esetében a jótállás nem vonatkozik azokra a hibákra, amelyek miatt az alacsonyabb árat kikötötték.
9.
Vállalati ügyfelek jótállási ideje: Vállalati ügyfelek által üzleti kapcsolat alapján vásárolt összes árura (a Kereskedelmi Törvénykönyvnek megfelelően) az eladó 12 hónapban (betűkkel: tizenkét hónapban) határozza meg a „minőségi jótállásnak” nevezett jótállási időt. A vevőnek a jótállási időszak hatálya alá tartozó áruk hibáiért való felelősségéből fakadó jogai megszűnnek, ha azokat a jótállási időn belül nem gyakorolja.
10.
Jótállási feltételek: Az eladó felelős azért, hogy az áruk megfeleljenek az eladáskor meghatározott minőségnek, mennyiségnek, méretnek és súlynak. Az áruknak hibátlanoknak kell lenniük, és meg kell felelniük az alkalmazandó műszaki szabványoknak. Az eladó felelős az eladott áruk vevő általi átvételekor fennálló hibáiért, valamint azokért a hibákért, amelyek az áru átvétele után, a jótállási időszak alatt keletkeznek.
11.
Jótállási kizárások:
- A jótállás nem vonatkozik a termékek nem rendeltetésszerű használatából, vis maiorból, természeti katasztrófából stb. eredő hibákra, illetve az ezekből eredő károkra.
- A jótállás nem vonatkozik a nem megfelelő működésből, szakszerűtlen vagy nem megfelelő kezelésből, a használati útmutatóval ellentétes használatból és telepítésből eredő hibákra.
- A jótállás nem terjed ki az alábbiak által okozott károkra sem:
- az áruk mechanikai sérülései,
- az áru nem megfelelő körülmények közötti használata,
- az áruk túlzott rakodás vagy a dokumentációban, illetve az általános alapelvekben meghatározott feltételek megsértése miatt sérültek meg,
- minősítetlen beavatkozások végrehajtásával vagy a paraméterek megváltoztatásával.
- Az árura ugyanazon okból történő reklamáció sem lehetséges, amely miatt az árat csökkentették.
12.
A jótállási időbe nem számít bele az az időszak, amely a hibákért való felelősség gyakorlásától addig az időpontig tart, amikor a vevő köteles volt átvenni a terméket. Ha az árut kicserélik, a jótállási idő az új áru átvételének időpontjától újra kezdődik. Ha az eladó az eladott áruval együtt további ajándékot kínál a vevőnek az áru megvásárlásakor, a vevő dönt arról, hogy elfogadja-e a felajánlott ajándékot. Az ajándék azonban nem maga az eladott áru, ezért az eladó nem felelős az esetleges hibákért. Ha a vevőnek joga van az adásvételi szerződéstől való elállásra (visszatérítés), a vevő köteles mindent visszaküldeni az eladónak, amit kapott, azaz az ajándékként kapott árut is.
13.
A fogyasztó panaszt nyújthat be az eladó bármely olyan telephelyén, ahol az eladott termékekkel vagy a nyújtott szolgáltatásokkal kapcsolatban panaszokat fogadnak, vagy a panasz kezelésére köteles kijelölt személynél. Amennyiben a termék jellege lehetővé teszi, a fogyasztó a panasz benyújtásakor köteles átadni a terméket az eladónak (kijelölt személynek). Ha a termék jellege nem teszi lehetővé a termék eladónak (kijelölt személynek) történő kézbesítését, a fogyasztó a panasz benyújtásakor kérheti a hiba elhárítását a termék telephelyén, vagy megállapodhat az eladóval (kijelölt személlyel) a termék szállításának módjában.
Panasz benyújtható:
- személyesen a következő címen: Seberíniho 4/B, 821 03 Pozsony – Ružinov városrész, Szlovák Köztársaság. (bizonyítani kell, hogy a terméket az eladótól vásárolták, és hogy még garancia alatt áll. A törvény nem határozza meg, hogy milyen dokumentummal kell ezt igazolni. Az eladó például vásárlást igazoló bizonylatot vagy jótállási jegyet ajánl).
- postai úton a következő címen: Seberíniho 4/B, 821 03 Pozsony – Ružinov városrész, Szlovák Köztársaság. (bizonyítani kell, hogy a terméket az eladótól vásárolták, és hogy még jótállás alatt áll. A törvény nem határozza meg, hogy milyen dokumentummal kell ezt igazolni. Az eladó például vásárlást igazoló bizonylatot vagy jótállási jegyet ajánl).
14.
A panasz benyújtása előtt az eladó azt javasolja (de nem írja elő), hogy a vevő telefonon vagy e-mailben vegye fel a kapcsolatot az eladóval, aki ismételten tájékoztatja őt a panasz minden lényeges követelményéről, a panasz benyújtásának lehetőségeiről és a panasz kezelésének eljárásáról:
Email: info@madeformen.sk
Tel. kontakt: +421918 477 851
15.
Az eladó ezúton tájékoztatja a vevőt, hogy panasz esetén lehetőség van az eladó weboldalán elérhető panaszbejelentő űrlap használatára. Ahhoz, hogy a fogyasztó a vásárolt termék hibájával kapcsolatban panaszt nyújthasson be, elegendő bizonyítani, hogy a terméket egy adott eladótól vásárolta, és hogy még garancia alatt áll. A törvény nem rendelkezik arról, hogy ezt milyen dokumentummal kell igazolni. A Polgári Törvénykönyv kimondja (620. §), hogy ha az ügy jellege megengedi, elegendő a jótállási jegy helyett a vásárlást igazoló bizonylatot kiállítani, azonban a vevő kérésére az eladó köteles írásbeli jótállást (jótállási jegyet) adni. A fentiekből következik, hogy ha az eladó a jótállási jegyben nem ad meg a termékről más (részletesebb) információt, mint a vásárlást igazoló bizonylaton, és nem nyújt hosszabb jótállást, mint amennyit a törvény előír, akkor a vásárlást igazoló bizonylat és a jótállási jegy megkövetelése a termék hibájára vonatkozó panasz benyújtásakor bizonyos esetekben kettős – abban az esetben, ha a jótállást az eladónál igénylik –, nem pedig a jótállási szolgáltatásban. Amennyiben a fogyasztó él a hiba kijavításának vagy a hibás termék hibátlanra való cseréjének jogával, az ERP-től származó vásárlást igazoló bizonylat nem szükséges. Az eladó nem utasíthatja el a fogyasztó panaszának elfogadását, ha a fogyasztó bizonyítani tudja, hogy a hibás terméket az eladótól vásárolta, és a jótállási időszakon belül van.
16.
Jótállási idő a reklamáció rendezése alatt: a jótállási idő nem jár le a reklamáció rendezése alatt. A jogos reklamáció rendezése után a jótállási idő a reklamáció időtartamával meghosszabbodik. Alaptalan reklamáció esetén a jótállási idő nem hosszabbodik meg. Ha a reklamációt cserével rendezték, minden további reklamációt az áruval kapcsolatos első reklamációnak tekintünk.
17.
A kicserélt termékre vonatkozó jótállás: az új termék átvételének napjától új jótállási időszak lép életbe.
18.
Információk a panasszal kapcsolatban:
-
Ha a hiba orvosolható, a fogyasztónak joga van a hiba ingyenes, időben és megfelelően történő kijavíttatásához. Az eladó köteles a hibát indokolatlan késedelem nélkül orvosolni.
-
A fogyasztó a hiba orvoslása helyett követelheti a termék kicserélését, vagy ha a hiba csak a termék egy részét érinti, akkor a rész kicserélését, ha ez nem eredményez indokolatlan költségeket az eladó számára az áru árához vagy a hiba súlyosságához képest.
-
Az eladó a hiba orvoslása helyett mindig kicserélheti a hibás terméket egy hibátlan termékre, ha ez nem okoz komoly nehézséget a vevőnek.
-
Ha a hiba orvosolhatatlan, és megakadályozza, hogy a terméket hibátlan termékként rendeltetésszerűen használják, a fogyasztónak joga van a termék kicseréléséhez, vagy joga van elállni a szerződéstől.
-
Ugyanezek a jogok illetik meg a fogyasztót, ha a hiba orvosolható, de a fogyasztó a hiba javítás utáni újbóli megjelenése vagy a hibák nagy száma miatt nem tudja rendeltetésszerűen használni a terméket.
Ha más, eltávolíthatatlan hibák vannak, a fogyasztónak joga van a termék árából ésszerű kedvezményre. -
Ha az alacsonyabb áron eladott termék vagy egy használt termék olyan hibával rendelkezik, amelyért az eladó felelős, a fogyasztónak joga van a termék cseréjének joga helyett ésszerű kedvezményre. Ha olyan eltávolíthatatlan hiba van, amely nem akadályozza a termék rendeltetésszerű használatát, a fogyasztónak joga van a termék árából ésszerű kedvezményre.
-
Ha a fogyasztónak joga van a termék cseréjére vagy a szerződéstől való elállásra (visszatérítésre), a vevőn múlik, hogy melyik jogát gyakorolja. Azonban, miután kiválasztotta az egyik jogot, ezt a választását egyoldalúan nem változtathatja meg.
-
Ha a fogyasztó panaszt nyújt be, az eladó vagy az általa meghatalmazott alkalmazott, vagy kijelölt személy köteles tájékoztatni a fogyasztót a fent említett jogairól.
19.
A panaszkezelés módjának meghatározása: A fogyasztó döntése alapján, hogy melyik jogát gyakorolja, az eladó köteles meghatározni a panaszkezelés módját:
- azonnal,
- összetett esetekben legkésőbb a panasz benyújtásától számított 3 munkanapon belül
- indokolt esetekben, különösen, ha az áru vagy szolgáltatás állapotának komplex műszaki felmérésére van szükség, legkésőbb a panasz benyújtásától számított 30 napon belül.
20.
A fogyasztóvédelmi törvény 18. §-ának 4. bekezdésében foglaltaknak megfelelően az eladó köteles a panaszt 30 naptári napon belül kezelni, függetlenül attól, hogy a fogyasztó hogyan vásárolta az árut.
21.
A panasz rendezésének minősül a következő: A fogyasztóvédelmi törvény 2. §-ának m) pontja szerint a panasz rendezése a panaszkezelési eljárás befejezését jelenti a megjavított termék átadásával, a termék kicserélésével, a termék vételárának visszatérítésével, a termék árából megfelelő kedvezmény kifizetésével, a teljesítés átvételére vonatkozó írásbeli felszólítással vagy annak indokolt megtagadásával. A Polgári Törvénykönyv 122. §-ának 1. bekezdése szerint a napokban meghatározott határidő a kezdetére döntő eseményt követő napon kezdődik. A panasz rendezésére rendelkezésre álló határidő eredménytelen lejárta után a fogyasztónak joga van elállni az adásvételi szerződéstől, vagy joga van az árut új árura cserélni.
22.
Reklamáció a vásárlástól számított 12 hónapon belül: Amennyiben a fogyasztó a vásárlástól számított első 12 hónapon belül reklamációt nyújtott be az árura vonatkozóan, az eladó csak szakmai értékelés alapján utasíthatja el a reklamációt; a szakmai értékelés eredményétől függetlenül a fogyasztótól nem követelhető a szakmai értékelés költségeinek vagy a szakmai értékeléssel kapcsolatos egyéb költségek megfizetése. Az eladó köteles a fogyasztónak a reklamáció elutasítását indokoló szakmai értékelés másolatát a reklamáció rendezésének dátumától számított 14 napon belül átadni.
23.
Reklamáció a vásárlástól számított 12 hónap után: Amennyiben a fogyasztó 12 hónap elteltével nyújtott be termékreklamációt, és az eladó azt elutasította, a fogyasztó köteles a reklamáció rendezéséről szóló dokumentumban feltüntetni, hogy kinek küldheti a terméket szakértői vizsgálatra (bírósági szakértő, meghatalmazott személy, kijelölt személy). Ha a szakértői vizsgálat a fogyasztó javára születik, a fogyasztó ismételten reklamációt nyújthat be; az ismételten benyújtott reklamációt nem lehet elutasítani. A szakértői vizsgálat költségeit, valamint az összes többi kapcsolódó, ésszerűen felmerült költséget az eladó viseli. Az eladó köteles a reklamáció újbóli benyújtásának időpontjától számított 14 napon belül megtéríteni a fogyasztónak a szakértői vizsgálattal kapcsolatban felmerült összes költséget, valamint az összes egyéb kapcsolódó költséget.
24.
Szakértői értékelés költségei: Amennyiben a fogyasztó szakértői értékelésre küldi az árut egy kijelölt személynek, a szakértői értékelés költségei, valamint az ezzel kapcsolatban felmerülő összes többi kapcsolódó költség mindig az eladót terheli, azaz a teljes jótállási időszak alatt, függetlenül a szakértői értékelés eredményétől. Ha azonban az árut a kijelölt személytől eltérő személynek, azaz szakértőnek vagy meghatalmazott, bejelentett vagy akkreditált személynek küldik szakértői értékelésre, a szakértői értékelés költségei, valamint az ezzel kapcsolatban felmerülő összes egyéb kapcsolódó költség csak akkor kötelesek megtéríteni a fogyasztónak, ha a szakértői értékelés bizonyítja az eladó felelősségét a reklamált hibáért, a reklamáció újbóli benyújtásának dátumától számított 14 napon belül.
25
A szakértői értékelésnek a következőket kell tartalmaznia:
- a szakértői értékelést végző személy azonosítása,
- az értékelés alatt álló termék pontos azonosítása (például sorozatszám vagy gyártási szám),
- a termék állapotának leírása,
- az értékelés eredménye,
- a szakértői értékelés elkészítésének dátuma.
26.
Szakértői értékelést csak az alábbiak végezhetnek:
- szakértő a szakértőkről, tolmácsokról és fordítókról szóló 382/2004. sz. törvény értelmében.
- felhatalmazott, bejelentett vagy akkreditált személy – a 264/1999. sz. törvény 11. §-ának (1) bekezdése, 2. §-ának (1) bekezdésének f) pontja és 22. §-ának (4) bekezdése, valamint a 90/1998. sz. törvény 15. §-a alapján
- hivatalos szerviz (a gyártó által garanciális javítások elvégzésére felhatalmazott személy).
27.
Az eladó köteles a reklamáció benyújtásakor visszaigazolást kiállítani a vevőnek. Ez a visszaigazolás a reklamációs jegyzőkönyv másolata. Az eladó és a fogyasztó elérhetőségein kívül a visszaigazolásnak tartalmaznia kell a hiba leírását, valamint azt, hogy a fogyasztó a hiba jellegétől függően javítást, cserét, a szerződéstől való elállást vagy árengedményt kér-e, valamint a reklamáció benyújtásának dátumát. Ha a reklamációt távközlési eszköz útján, pl. telefonon nyújtják be, az eladó köteles a reklamáció visszaigazolását a lehető leghamarabb, de legkésőbb a reklamáció rendezéséről szóló dokumentummal együtt kézbesíteni a fogyasztónak. A reklamáció visszaigazolását nem kell kézbesíteni, ha a fogyasztónak lehetősége van más módon, pl. e-mailben bizonyítani a reklamációt. Az eladó köteles a reklamáció benyújtásának dátumától számított 30 napon belül írásbeli dokumentumot kiállítani a reklamáció rendezéséről. Ez az írásos dokumentum a panaszkezelési mező kitöltésével ellátott panaszjegyzőkönyv másolata, a panaszkezelésről szóló írásbeli értesítést tartalmazó levél, vagy a panaszkezelésről szóló információkat tartalmazó SMS üzenet vagy e-mail üzenet, a küldés írásbeli visszaigazolásával.
28.
Vevő együttműködése: A fogyasztó köteles minden együttműködést biztosítani az eladónak vagy a hivatalos szerviznek a reklamált hiba meglétének ellenőrzése és annak megszüntetése érdekében (beleértve az áru szükséges vizsgálatát vagy szétszerelését is). A fogyasztó köteles a reklamáció benyújtásakor a terméket tisztán, a higiéniai előírásoknak vagy az általános higiéniai elveknek megfelelően csomagolásban átadni, beleértve az összes alkatrészt és tartozékot, amelyek lehetővé teszik a hiba ilyen jellegű ellenőrzését és megszüntetését. A fogyasztó köteles a garanciális javításból származó terméket legkésőbb a teljesítésről szóló értesítéstől számított egy hónapon belül átvenni.
29.
Semmilyen jogszabályi rendelkezés nem írja elő az eladó számára, hogy a panaszkezelési időszak alatt csereterméket biztosítson a fogyasztónak.
30.
Panaszok vállalati ügyfél esetén: vállalati ügyfél (nem fogyasztó) panasza esetén - az ilyen viszonyra nem a fogyasztóvédelmi törvény vagy a Polgári Törvénykönyv, hanem a Kereskedelmi Törvénykönyv az irányadó. (a Kereskedelmi Törvénykönyv 411-441. §-ának rendelkezései szerint)
31.
Az eladó tájékoztatja a vevőt a felügyeleti hatóságról, amely a Szlovák Kereskedelmi Felügyelet. A Szlovák Kereskedelmi Felügyelet, mint belső piaci felügyeleti hatóság, nem vizsgálja a panaszok érdemét, hanem csak azt, hogy teljesültek-e a fogyasztóvédelmi törvényből eredő panaszokkal kapcsolatos összes jogi feltétel. További felügyeleti hatóságok, az online áruházon keresztül kínált áruktól vagy szolgáltatásoktól függően, lehetnek még:
- Állami Állategészségügyi és Élelmiszerügyi Hivatal
- Regionális Közegészségügyi Hatóság
Információk az alternatív online vitarendezésről (ADR) webáruházak számára
1.
Az Eladó ezúton tájékoztatja az ügyfeleket (fogyasztókat), hogy 2016. február 1-jén hatályba lép a 391/2015. számú, az alternatív vitarendezésről és egyes törvények módosításáról szóló törvény. E törvény célja, hogy új lehetőséget teremtsen a fogyasztók számára az Eladóval fennálló vitájuk gyors, hatékony, kevésbé formális és mindenekelőtt ingyenes vagy minimális költséggel történő rendezésére. Ez magában foglalja a fogyasztó és az Eladó közötti békés megoldás vagy megállapodás elérését a vita rendezésére vonatkozóan, amely – miután mindkét fél egyetértett a szövegezésével – kötelező érvényű jogalappá válik. A törvény szerinti alternatív vitarendezés szervei a Hálózati Iparágak Szabályozó Hatósága, az Elektronikus Hírközlési és Postai Szolgáltatások Szabályozó Hatósága és a Szlovák Kereskedelmi Felügyelet. Ezenkívül a Szlovák Kereskedelmi Felügyelet úgynevezett maradékszervezetként működik, ami azt jelenti, hogy felhatalmazást kap olyan viták rendezésére, amelyekben más hatóságok hatásköre nem meghatározott, kivéve a pénzügyi szolgáltatások nyújtására irányuló szerződésekből eredő vitákat. A vitarendezésről, valamint egyes törvények módosításáról és kiegészítéséről szóló 391/2015. évi törvény 11. §-a értelmében a fogyasztónak joga van jogorvoslati kérelemmel az eladóhoz fordulni, ha nem elégedett azzal, ahogyan az eladó kezelte a panaszát, vagy ha úgy véli, hogy az eladó megsértette a jogait. Az eladóval fennálló vita esetén a fogyasztónak joga van – miután kimerítette a vita rendezésének összes lehetőségét – egy alternatív vitarendezési szervezethez fordulni, amelynek értéke meghaladja a 20 eurót. A jogszabály nemcsak a „belföldi” vitákra, hanem a „határokon átnyúló” vitákra is vonatkozik, azaz a külföldi fogyasztók és a Szlovák Köztársaságban élő eladók közötti vitákra. Az alternatív vitarendezési szervezetnek a vitát a kezdeményezésétől számított 90 napon belül meg kell szüntetnie, és a felperest 30 nappal (akár ismételten is) meg kell hosszabbítania.
2.
Ha a fogyasztó nem elégedett azzal, ahogyan az eladó kezelte a panaszát, vagy más módon megsértette a jogait, lehetősége van panaszt benyújtani az illetékes szervhez. Ez nem zárja ki a jogvita bírósági úton történő rendezésének lehetőségét. A jogvita zökkenőmentes rendezése érdekében a törvény kötelező együttműködést ír elő az eladó részéről.
3.
Alternatív vitarendezési testület:
Szlovák Kereskedelmi Felügyelet, Központi Felügyelőség, Nemzetközi Kapcsolatok és Fogyasztói Vitarendezés Osztálya, Prievozská 32, p.o. 29, 827 99 Pozsony 27, Szlovák Köztársaság.
web: http://www.soi.sk/sk/Alternativne-riesenie-spotrebitelskych-sporov.soi
email: ars@soi.sk, adr@soi.sk
4.
A fogyasztó a vitarendezésről, valamint egyes törvények módosításáról és kiegészítéséről szóló 391/2015. évi törvény 12. szakaszában meghatározott módon nyújthat be javaslatot, többek között elektronikus úton az online vitarendezési platformon (ODR) keresztül a következő címen: http://ec.europa.eu/consumers/odr/index_en.htm
Az alternatív vitarendezés kizárólag fogyasztók – természetes személyek, nem vásárló vállalkozók – számára van fenntartva. A vitarendezés a fogyasztó és az eladó között zajlik, akik távollevők között kötöttek szerződést, és akiknek a vitás ügyének értéke meghaladja a 20 eurót. Az eladó ezúton tájékoztatja a fogyasztókat arról a lehetőségről, hogy egyénileg elektronikus úton benyújthatják kérelmeiket, javaslataikat, javaslataikat és a viták megelőzésére irányuló kísérleteiket a következő e-mail címre:
Email: madeformen@madeformen.sk
A panaszkezelési eljárás szövege 2024.01.01-től hatályos.